Епопеята на катарския тв канал
:::
Online Al Jazeera TV,english here.
:::
„Ал Джазира“, алтернативна политическа сцена
четвъртък 5ти май 2011, от Мохамед Ел Ойфи
Няколко стотици привърженици на сирийския режим се събраха пред седалището на „Ал Джазира“ в Дамаск, обявявайки телевизията за „пристрастна“. В същото време либийският режим забрани присъствието на нейни журналисти в Триполи, тъй като поддържали бунтовниците. За няколко години „Ал Джазира“ преобърна медийния пейзаж в региона и създаде транснационално публично пространство, което я превърна в главно действащо лице в бунтовете, разтърсващи арабския свят от края на 2010 г.
НА 2 МАРТ 2011 г. пред членовете на Комисията по външните работи на американския Сенат Хилъри Клинтън произнесе думите, които емирът на Катар и ръководителите на „Ал Джазира“ чакаха от 2001 г. Съединените американски щати, обясни държавният секретар, губят информационната война в света заради големите частни американски телевизионни канали, които разпространяват милиони рекламни клипове и дебати между експерти, докато аудиторията на „Ал Джазира“ в САЩ расте, защото предлага истинска информация. И г-жа Клинтън добавя, обръщайки се към сенаторите: Независимо дали ви харесва, или не, тя [„Ал Джазира“] е наистина силна. И в момента променя нагласите и поведенията на хората.
Макар и користно (г-жа Клинтън е защитавала бюджета на министерството си), това признание за ролята и международното влияние на „Ал Джазира“ има особено значение в контекста на размириците в арабския свят. В регионален план каналът наложи на медиите собствения си ритъм и правила за работа, като по този начин изтласка някои от конкурентните канали, излъчващи на арабски, и внесе смут в работата на другите. С оглед на това предизвикателството, което популярният водещ Хафез ал-Мирази отправи към работодателите си от саудитския канал „Ал Арабия“, основен конкурент на „Ал Джазира“, има дълбок смисъл.
Като реакция на падането на режима на Хосни Мубарак египетският журналист изрази в ефир съжалението си, че медията, за която работи, не се осмелява да каже и дума за крал Абдулах или за саудитския режим. Той завърши обвинителната си реч с ултиматум: Ако не можем да изказваме мнението си, по-добре да спрем всичко. В следващата емисия ще направим експеримент – ще говорим за последиците [от революцията в Египет] върху Саудитска Арабия. Ако това стане, значи „Ал Арабия“ е независим канал, в противен случай ще ви поздравя и ще ви благодаря. Това беше последното му появяване в контролирания от саудитските интереси канал. Жестът му разкрива безизходицата, в която са изпаднали медийните стратези на Рияд, и неспособността на ръководителите да се приспособяват към новите политически реалности. Той разкрива обаче и завръщането на Египет в арабската медийна стратегия, след парализиращия контрол на президента Хосни Мубарак, което вероятно ще представлява основното събитие в региона през следващите години.
От създаването си през ноември 1996 г. 24-часовият новинарски канал „Ал Джазира“ коренно измени регионалната медийна система, като преобрази структурата и начина си на работа и отношенията си с политическите сили, които го подкрепят [1]. Някои му отдават по-голямо значение от това на социалните мрежи за отприщването на бунтовете, разтърсващи арабския свят. Така според Джулиан Асанж, един от създателите на WikiLeaks, Twitter и Facebook действително са изиграли известна роля, но тя е несравнимо по-малка от тази на „Ал Джазира“ [2].
Край на саудитския монопол
БЛАГОДАРЕНИЕ на общия им език арабските медии се отличават още от края на 19 век със съществуването на обща сфера, надхвърляща държавите и националните им аудитории. Междуарабските съперничества се проявяват в желанието да се контролира това публично пространство, в което страните от Залива, особено Катар и Саудитска Арабия, поеха инициативата. След оттеглянето на Египет (след смъртта на президента Гамал Абдел Насър през 1970 г.) и на Ирак (след завземането на Кувейт през 1990 г.) Саудитска Арабия пое контрола над основната част от панарабските медии. В средата на 90-те години създаването на „Ал Джазира“ от емира на Катар, шейх Хамад бин Халифа ал-Тани, отбелязва края на саудитския монопол.
С избора на седалището, с набирането на журналисти и с идеологическия си избор шейх Хамад бин Халифа ал-Тани въведе троен разрив със саудитската формула. Преди господстваше идеята, че единствено разположените в чужбина арабски медии могат да се радват на относителна свобода. Емиграцията към Европа на част от ливанската преса след избухването на гражданската война през 1975 г. затвърди тази теза. Саудитската медийна империя беше базирана в Лондон или в Италия и се ползваше с масовото присъствие на арабски журналисти, най-вече ливански, превърнали се в съюзници – някои биха ги нарекли наемници – на саудитските емири. „Ал Джазира“опроверга това предположение като показа, че една панарабска медия със седалище в арабска страна може да се ползва с голяма свобода. Постепенно саудитските медии започнаха да се завръщат в региона, особено в Обединените арабски емирства, но не и в Саудитска Арабия.
За да поощрят приобщаването и привързаността на аудиторията, създателите на концепцията на „Ал Джазира“ решиха работещите за канала да бъдат представители на различни арабски народи. Така бе сложен край на господството на ливанските журналисти и на саудитските структури.
Естествено несъгласията в самите журналистически екипи са често срещани, за което свидетелства и колективното напускане на 25 май 2010 г. на пет жени-водещи. Някои арабски медии, цитирани от международната преса, наблегнаха на тормоза и желанието на канала да наложи точно определен начин на обличане. Ако вярваме на Жумана Намнур, една от напусналите журналистки, истинските причини за този бунт нямат нищо общо с дрехите и са от професионално естество, тъй като водещите имали твърде малко власт. Така например нито едно от многото политически предавания на канала не е поверено на жена.
Внимателен прочит на идеологическата идентичност на „Ал Джазира“ и на издателската ѝ линия, както и анализ на полемичните предавания, избора на теми и изявените ориентации на основните коментатори, разкриват едно крехко равновесие между три тенденции – панарабска, ислямистка и либерална.
Успехът на „Ал Джазира“, интересът и дори страстите, които разпалва сред аудиторията, говореща арабски, се обясняват с новаторския ѝ подход към представянето на новините, но също и с либералността на дейността ѝ. Като дава думата на опозицията във всяка от арабските страни, за да коментира официалните истини, „Ал Джазира“ предлага на зрителите си истински дебати. Разнообразието на гостите, както от гледна точка на националност, идеологическа и политическа чувствителност, така и като местоживеене, позволи движението на идеи и гледни точки, което заличи националните граници и заобиколи всякаква цензура. Така каналът участва решително в създаването на транснационално арабско публично пространство [3]. Това пространство, съставено от сателитни телевизионни канали и панарабски вестници, към които се прибавят интернет, блоговете и социалните мрежи, се превърна в мястото, където се оформят мненията и политическите предпочитания относно всички теми, засягащи региона.
Плурализмът, свързан с разнообразяването на средствата за трансгранична информация, създавани от конкурентни държави, например Саудитска Арабия („Ал Арабия“), САЩ („Ал Хура“), Иран („Ал Алам“), доведе до невиждана, относително свободна плуралистична политико-медийна конфигурация и авторитарни национални политически режими. Противоречието, изострено от „Ал Джазира“, държи в напрежение властите, смутени от това движение на информацията. Узряването на революционните процеси в арабския свят дължи много на напрежението между политическия и медийния ред.
Поради изкуствения характер и дори липсата на представителни инстанции, на граждански и синдикални структури, способни да организират обществени дебати, „Ал Джазира“ постепенно престана да е обикновен телевизионен канал и се превърна в алтернативна политическа сцена. От десетина години всички въпроси, вълнуващи народите от региона, са се разисквали на екрана. Каналът стана залог във всички конфликти, било в Афганистан или Палестина, още повече че динамичната катарска дипломация често разтърсва местните традиции и обичаи.
Критиката към ориентацията на канала – независимо дали идва от Арабския свят [4], или извън него [5] – вече е част от близкоизточната политическа стратегия. Най-често се цели да се постави катарското правителство в отбранителна позиция, като се приема, че издателската линия на канала е медийното тълкуване на дипломатическите ориентации на катарската държава. Впрочем, всичко – като започнем от отразяването на революциите от последните месеци – сочи, че „Ал Джазира“ се е превърнал в арабско явление, в огледало на регионалното развитие, което значително надхвърля волята на Доха.
Пристрастното отразяване на революциите
МАКАР и популярен, „Ал Джазира“ си остава оспорван канал. Някои се оплакват от отварянето му към Израел (той е първият сателитен канал, който интервюира държавници от еврейската страна), а други – от „ислямистката“ му насоченост. И въпреки силното американско военно присъствие в Катар, което превръща емирството в един от инструментите за влияние на САЩ върху Близкия изток, каналът държи твърд курс на антиамериканизъм.
Пристрастното отразяване на арабските революции, особено в Либия и Йемен, и подкрепата за военната намеса на НАТО, бяха заклеймени като вмешателство във вътрешните работи на арабските страни. Отсъствието от екрана на саудитска или катарска опозиция, въздържаността спрямо събитията в Бахрейн и беглата критика по адрес на намесата на саудитските и съюзническите сили в кралството се тълкуват като желание за запазване на статуквото в Залива. Обявяването на оставката на директора на канала в Бейрут Хасан бин Джеду в края на април, поради различия по отношение на отразяването на събитията в Либия и Сирия, за което смятал, че е твърде пристрастно, показва чувствителността на „Ал Джазира“ към регионалните промени.
И все пак тезата на критиците, които представят канала като ислямистки официоз, бе разклатена от благосклонното му отношение при представянето на бунтовете в Магреб и в Близкия изток, където ислямистите са почти невидими. Пускането на „Ал Джазира“ на английски през 2006 г. допринесе за опровергаване на образа, изграден от частичните преводи и извадените от контекста откъси, разпространявани от The Middle East Media Research Institute, с цел „Ал Джазира“ да бъде представена като антизападна и антисемитска медия [6].
Le Monde diplomatique
- Превод Десислава Николова
Бележки под линия
[1] Вж. Yves Gonzalez-Quijano et Tourya Guaaybess (под ръководството на), Les Arabes parlent aux Arabes. La révolution de l’information dans le monde arabe (Араби говорят на араби. Информационната революция в арабския свят), Actes Sud, coll. „Sindbad“, Арл, 2009.
[2] Монд, 11 март 2011.
[3] „Influence without power :Al-Jazeera and the Arab public sphere“, dans Mohamed Zayani (под ръководството на), The Al-Jazeera Phenomenon. Critical Perspectives on New Arab Media (Явлението „Ал Джазира“. Критични перспективи пред новите арабски медии), Pluto Press, Лондон, 2005.
[4] Mamoun Fandy, (Un)CivilWar ofWords: Media and Politics in the Arab World ((Не)гражданска война на думи: медии и политика в Арабския свят), Praeger Security International, Санта Барбара (САЩ), 2007.
[5] Zvi Mazel, „Al Jazeera et le Qatar: le sombre empire des Frères musulmans?“ („Ал Джазира“ и Катар: тъмното царство на „Мюсюлмански братя“?), Controverses, № 13, Париж, март 2010, http://www.controverses.fr
[6] Вж. „Désinformation à l’israélienne“ (Дезинформиране по израелски) Le Monde diplomatique, септември 2005.
http://bg.mondediplo.com / BgTimes.Net
:::
Online Al Jazeera TV,english here.
В България т. нар. медии са собственост на военно-терористичната червена бригада ЦК на БКП и са ръководени от неговото Политбюро !
Георги Ифандиев
Георги Ифандиев
Медийната мафия в България! Кой кой е ?СВИНСКИ ЧЕРВА: Недялко Йорданов и синове
Още:
(МАСОНИ И ЛОЖИ В БЪЛГАРИЯ-II. ВЕЛИКА ЛОЖА на старите, свободни и признати зидари на България -
8. Недялко Йорданов - писател, поет. (Доста учудващо, но именно заради неговите писания освободиха Даниела Терзийска, обвинена в убииството на собственото си дете, всъшност жертва на ДС, с цел запазване кабинета на мургавия вожд Иван Костов.);»>
Георги Ифандиев :Бащата на партийния поет Недялко Йорданов е виден болшевишки деец, похарчен от своите.Така по-рано бургаският „партиен славей” ползва привилегиите като син на активен борец против фашизма и капитализма. А след промените зае позата на човек с „ограбено детство”, чийто татко е ликвидиран от „мръсните” комунисти. По силата на някаква странна амнезия, като доста болшевики, стихоплетецът Недялко Йорданов също забравя собственото си активно членство в БКП. Както отказва да си спомни постовете, с които партията го е удостоила.
Запознати бургазлии нашепват, че по едно време е съвместявал пет наведнъж и всеки със солидна заплата. Захвърлил червения партиен билет в „тоталитарното минало”, авторът на партизанския opus communisticus „Любов необяснима” бърза да се нареди сред „демократите”. Déjà vu, както биха казали нашенци, живеещи в парижката селищна система – нещо вече виждано, познато. Ето какво му е написал един негов бивш съидейник и приятел, настоящият националкомунист, главният редактор на в. „Нова зора” Минчо Минчев:[16]
„Размислям се обаче над един удивителен факт. Веднага след 10 ноември 1989 г. от любимец на властта, ти, драги Недялко, оглави „хвърковатата чета на Андрей [Луканов]” – нали така наричаха АСО? Изяви се като главен критик на тоталитарния режим и като една от емблематичните „жертви” лично на Тодор Живков. Както се казва, ти стана барабанчик в похода на Горбачовско-Лукановската перестройка на БКП и България… По същото време заедно с убедения комунист-реформатор Стефан Цанев, струва ми се, прихванахте особен перестроечен вирус, заболяхте от пълна загуба на паметта за това какво сте писали и отстоявали като поетична позиция и манифестна същност. Обявихте се за либерали демократи, станахте трубадури на синята идея, активисти на промяната, която крачеше с широки крачки към… пропастта.
И все пак се налагат редица въпроси: поради какви причини ти, поета с партиен корен и героична партийна биография, ти, поправилия се блуден син на БКП и БСП, успя да станеш любимец на официалните идеологически институции, на правилните многотиражни издания.) ;»>
(Недялко Йорданов се репчи на премиера-16.02.11,Открито писмо до премиера: Ще промените ли своята политика? ;»>
Георги Ифандиев за Недялко Йорданов: „момче на всички времена”)
……………………………………………………………………………………………………Синове:Недялко Недялков:собственик на Агенция Пик .
Недялко Недялков ( Георги Ифандиев: Недялко Недялков, който благодарение на своя баща,Недялко Йорданов,комунистически поет и на изумителния си „талант” отговаряше за… попфолка в откраднатия от Тошко Тошев и сие бивш общонароден, пардон – профсъюзен, вестник „Труд”;»>
Шеф на издателска къща “Ню медиа груп” и “Милениум”;»>
23 Юни 2011, Четвъртък -Недялко Недялков продаде своя дял от вестник „Уикенд”и го напусна, за да направи друг – „Ретро”. Сега, от началото на юли, той и новите собственици на „24 часа” и „Труд” – Любомир Павлов и Огнян Донев - стартират нов всекидневник – „България днес”;»>
в. „Ретро” на Недялко Недялков,изданието открито укорява правителството и министрите, които не заслужават да са във властта,„Ретро” особено нашумя и покрай порнографския скандал с Кеворк Кеворкян,Издателят Недялко Недялков изкара на светло порноафера с бившия агент на ДС, станала причина за последвалата война между двамата.;»>
кеворк кеворкян: синът на недялко йорданов ме измами! ;»>
ИСТИНАТА ЗА ПРОДАЖБАТА НА В. “УИКЕНД”;»>
Понеделник, 23 Август 2010-През пролетта в пресата се появиха съобщения, че другите 50% от акциите принадлежат на Недялко Недялков, бивш съдружник в процъфтяващия седмичник „Уикенд”. Той го напусна, когато 75% от дяловете бяха купени от медийната групировка зад Ирена Кръстева и Делян Пеевски. Но и до сега не признава за финансовото си участие в ”Галерия”.;»>2012-09-18 - Гонят Недялко Недялков от “България днес”;»>
Георги Ифандиев: И как се случи така, че синът на Недялко Йорданов се нае с осъществяването на най-жълтия вестник у нас? Отделно от това този въпрос има и подвъпрос. На колко възлиза реализацията на подобен проект?… И как така, ти, Недялко Йорданов, си предпочитаният поет в коридорите на „Позитано”, а синът ти Недялко Недялков, като директор на в. “Уикенд”, заедно с Люба Кулезич, дъщерята на Титовия партизанин Кулезич,[18] сваля всяка седмица от власт и Георги Първанов, и Сергей Станишев, и все в услуга на Бойко Борисов.);
……………………………………………………………………………………………………Асен Йорданов (съсобственик на сайта “Бивол”);»>
В.”Сега”,12 Юни 2002 - Син на поета Недялко Йорданов - Асен Йордановстава младежки лидер на НДСВ в Бургас !;»>
Наградата Leipzig Media Award беше връчена на Асен Йорданов в присъствието на министъра на вътрешните работи на Германия Томас де Мезиер.“България и до днес се управлява от криминални елементи, а свободата на словото е по-зле отколкото преди 15 г.”
Това е заявил Асен Йорданов на пресконференцията след награждаването си. И допълва: “Ако в Германия качествените хора са в авангарда на нацията и държавата, в България те са под похлупак, а обществото се оглавява от контрабандисти, крадци и мафиоти.”
»>
ЦЯЛАТА ИНФОРМАЦИЯ Е СЪБРАНА ОТ ИНТЕРНЕТ !
http://bg-mass-media.tumblr.com/post/42652525880
„Работата на журналиста е да изрича 100%-ви лъжи, да изопачава, клевети и ласкае под краката на Мамон и да продава страната и народа си за своя хляб. Вие го знаете, аз също го зная. Що за глупост е да вдигаме тост за независимата преса? Ние сме оръдия и васали на богаташите зад сцената. Те дърпат конците и НИЕ ТАНЦУВАМЕ.” – Джон Суинтън, бивш началник на отдел „Личен състав” на вестник New York Times в обръщение към свои колеги журналисти
Всички медии са негативни, лъжливи и неблагонадеждни. Когато получите някаква информация от телевизията, радиото, вестниците, списанията, училището или правителството, за това какво се случва по света, бъдете сигурни, че истината е противоположна на тази информация. Всички журналисти трябва да подпишат следната клетвена декларация: „Поемайки пълна търговска отговорност, аз заявявам, че това което твърдя е вярно – цялата и неподвеждаща истина”. Но защо да не разрешим на медиите да продължат да проституират, знаейки че това е единственото нещо което вършат? Такава им е природата. Нашето его харесва медиите; те са олицетворение на страха, който ни мотивира. Знаейки това можем да изберем да не се влияем от тях. Трябва да сте наясно, че повечето медии се контролират от няколко души. Бъдете проницателни. Защо ни се предлага тази информация? Каква е истинската цел? Дали това не е класически пример, на проблем-реакция-решение? Дали те не създават проблем, за да реагираме и търсим начини за решаването му и след това да ни предложат своето решение? „Решението” е това, което те първоначално са искали.Мери Елизабет Крофт
Всички медии са негативни, лъжливи и неблагонадеждни. Когато получите някаква информация от телевизията, радиото, вестниците, списанията, училището или правителството, за това какво се случва по света, бъдете сигурни, че истината е противоположна на тази информация. Всички журналисти трябва да подпишат следната клетвена декларация: „Поемайки пълна търговска отговорност, аз заявявам, че това което твърдя е вярно – цялата и неподвеждаща истина”. Но защо да не разрешим на медиите да продължат да проституират, знаейки че това е единственото нещо което вършат? Такава им е природата. Нашето его харесва медиите; те са олицетворение на страха, който ни мотивира. Знаейки това можем да изберем да не се влияем от тях. Трябва да сте наясно, че повечето медии се контролират от няколко души. Бъдете проницателни. Защо ни се предлага тази информация? Каква е истинската цел? Дали това не е класически пример, на проблем-реакция-решение? Дали те не създават проблем, за да реагираме и търсим начини за решаването му и след това да ни предложат своето решение? „Решението” е това, което те първоначално са искали.Мери Елизабет Крофт
Няма коментари:
Публикуване на коментар